У наших руках- найбільша з цінностей світу - Людина. Ми творимо людину.
У наших руках- найбільша з цінностей
світу - Людина. Ми творимо людину.
В.О. Сухомлинський
Відповідно до статті 15 «Закону України про повну загальну середню освіту» від 16.01.20. № 463 –ІХ:
у закладах освіти виховний процес є невід’ємною складовою освітнього процесу і має грунтуватись на загальнолюдських цінностях, культурних цінностях українського народу, цінностях громадянського (вільного демократичного) суспільства, принципах верховенства права, дотримання прав і свобод людини і громадянина тощо.
Система виховної роботи закладу заснована на ідеї педагогіки життєтворчості, сприяє становленню і розвитку особистості кожного учня, створенню ситуації успіху та самореалізації. У закладі створено громадсько-освітній простір виховання підлітків: виховання в атмосфері добра і творчості, взаємодопомоги і взаємоповаги, що дає суспільству модель ціннісних відносин.
Пошук сучасних шляхів і засобів виховання здобувачів освіти здійснюється на засадах педагогіки творчості і становить одну із найактуальніших проблем навчально-виховного процесу.
Серцевиною виховного процесу є особистість: її нахили, здібності, потреби, інтереси, соціальний досвід.
Результатом виховної діяльності закладу є створення сучасної моделі випускника – людини, готової до самоосвіти, самовизначення та самореалізації у дорослому житті.
ПРІОРИТЕТНИМ У ВИХОВНІЙ РОБОТІ ЗАКЛАДУ Є:
- реалізація особистісно-орієнтованого підходу в навчально-виховному процесі;
- збереження морального, психічного та фізичного здоров'я підростаючого покоління;
- виховання патріотизму, громадських якостей особистості;
- забезпечення педагогічних умов для соціалізації учнів, виховання в них життєвої компетентності.
ЗМІСТ ВИХОВАННЯ :
- Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави;
- Ціннісне ставлення особистості до людей;
- Ціннісне ставлення особистості до себе;
- Ціннісне ставлення особистості до природи;
- Ціннісне ставлення особистості до мистецтва;
- Ціннісне ставлення особистості до праці.
ВИХОВНУ ДІЯЛЬНІСТЬ СПРЯМОВАНО ЗА ПРИНЦИПАМИ:
- принцип гуманізації і демократизації виховного процесу;
- національної спрямованості;
- принцип зв’язку виховання з реальним життям;
- врахування інтересів, запитів різних категорій учнів;
- єдність вимог і поваги до особистості;
- послідовність, систематичність і єдність виховних впливів.
ВИХОВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ РЕАЛІЗУЮТЬСЯ В ПРОЦЕСІ ОРГАНІЗАЦІЇ :
- навчально-виховної діяльності;
- позаурочної діяльності;
- роботи органів учнівського врядування;
- взаємодії з батьками, державними установами.
ЗАВДАННЯ ВИХОВНОЇ РОБОТИ:
- формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, мови;
- прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій українського народу;
- виховання духовної культури, створення умов для вільного вибору особистістю світоглядної позиції;
- утвердження принципів загальнолюдської моралі: правди, справедливості, доброти, працелюбності;
- формування творчої працелюбності, виховання цивілізованого господаря;
- забезпечення високої художньо-естетичної освіченості, розвиток індивідуальних здібностей і талантів учнів.
Виховна та профілактична робота в ліцеї проводиться в певній системі; спрямовується на зміцнення дисципліни, формування свідомого ставлення до оволодіння обраною професією, розвиток здібностей кожного учня, вміння цікаво і корисно використовувати вільний час.
Планування виховної роботи – важлива умова успішної діяльності. Воно забезпечує цілеспрямоване функціонування всіх підрозділів навчального закладу, створює умови для організованої роботи педагогічного та учнівського колективів, раціонального використання часу та інших можливостей і резервів, дає змогу прогнозувати результати виховного процесу.
З метою реалізації завдань в ліцеї складено річний план виховної роботи, який передбачає основні напрямки виховання учнів:
На основі річного плану майстри в/н, класні керівники, вихователь ведуть свою плануючу документацію, враховуючи особливості навчальних груп та окремих учнів.
Структурним підрозділом, який координує науково-методичну та організаційну роботу педагогів є методична комісія класних керівників.
Навчальний заклад постійно і планомірно взаємодіє зі службами у справах дітей, центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, відділом з питань сім’ї, молоді та спорту.
Демократичні перетворення в суспільстві зумовили переосмислення змісту виховної роботи. Сучасний н/з створює сприятливі умови для самореалізації і розвитку кожного учня, врахування індивідуальних запитів й інтересів, стимулювання внутрішньої потреби особистості у формуванні її духовного світу.
Позакласний час займає значне місце в житті учня, тому необхідно, щоб він був розумно використаний для відпочинку, заняття улюбленою справою.
Позакласна робота в значній мірі бере свій початок на уроці і в цьому випадку є логічним продовженням. Чим досконаліші методи викладання, тим активні на уроці самі учні - їх думки, здібності, уявлення; тим реальніша потреба продовження пізнавальної діяльності в гуртках, клубах за інтересами, аматорських об'єднаннях, громадських організаціях, наукових товариствах.
В ліцеї створені умови для творчого, інтелектуального, духовного та фізичного розвитку учнівської молоді. У вільний від навчання час здобувачі освіти мають можливість займатись у спортивних секціях та гуртках за інтересами. Організована робота гуртків технічної творчості, художньої творчості «Оберіг», гуртка краєзнавчої і музейної роботи «Рідна стежина», художньої самодіяльності «Посмішка». Найактивніші, ініціативні учні беруть участь в роботі учнівського самоврядування «ЮНІКС».
Гурткові заняття мають багато спільного з уроками. Та є чимало відмінних особливостей, а саме: неоднорідним складом, добровільністю вибору ними видів занять, варіантністю змісту діяльності, відсутністю стимулюючого поточного і періодичного контролю. Починаючи з першого заняття, керівник гуртка ставить перед собою мету виявляти індивідуальні особливості гуртківців, їх інтереси і нахили, мотиви, що привели їх у гурток і спонукають їх займатися в ньому постійно.
Позакласна діяльність охоплює всю освітньо-виховну роботу в позаурочний час і спрямована на забезпечення потреб особистості у творчій самостійній діяльності за інтересами, стимулювання її творчого самовдосконалення.